maandag 22 augustus 2016

Warme ribbelsjaal met zakken (gratis patroon)

Ik ben een echte koukleum! In de winter wil ik dan ook een hele grote en warme sjaal. Ik maakte daarom twee dikke sjaals bij de wintermutsen die ik HIER vorige week al liet zien. Vandaag eerst de sjaal die ik voor mezelf maakte. Een stoere ribbelsjaal met zakken om nooit meer koude handen te hebben!

De sjaal voor Janne volgt snel. Een andere variant, geheel matching met de muts. Ook daar is het begin gemaakt, maar om 'm af te maken moet ik even wachten op de bestelde bolletjes wol...

Wat heb je nodig:
6 bollen Kuki van Borgo de'Pazzi
Haaknaald 7
Stopnaald om de zakken op de sjaal te naaien en de draadjes weg te werken

Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, sjaal, Borgo de'Pazzi, Ribbels haken, sjaal met zakken, stoere sjaal, gratis patroon,
Hoe maak je de sjaal met zakken:
l= losse
hst= half stokje
kl= keerlosse
Je haakt de sjaal en de zak niet in de breedte, zoals je normaal waarschijnlijk doet, maar in de lengte/hoogte. Na de eerste toer hst draai je je werk en zie je dat je vóór de rij hst van de vorige toer (hier haak je normaalgesproken de volgende toer in) nog een extra lus hebt (zie foto 1). Dit is de lus waar je de volgende toeren in haakt (foto 2). Hierdoor ontstaan ribbels in je werk (zie foto 3: de bovenkant van de hst worden aan de achterkant van je werk de ribbels). Vergeet de eerste en de laatste steek niet te haken. Als het goed is behoud je hetzelfde aantal steken in elke toer.
Ik vind het een mooi stoer effect en de sjaal wordt hierdoor ook lekker dik en warm.  



Sjaal
Start met 250 lossen
Voor de eerste toer haak je een hst in de 3e l van de haaknaald. Haak een hst in elke l. Eindig met 2 kl en keer je werk. 
Ook in toer 2 en verder haak je halve stokjes maar je haak deze steeds in de lus voor de steken. Zie de beschrijving en de foto's hierboven. Eindig iedere toer met 2 lossen en keer. Haak heen en weer totdat je sjaal 20 cm breed is.



Zak
Start met 25 lossen
Toer 1: Haak een hst in de 3e l van de haaknaald. Haak een hst in elke l. Eindig met 2 kl en keer je werk.
Toer 2: hst in elke voorste lus (net als de sjaal)
Haak heen en weer tot je zak 15cm breed is.

Haak nog een zak. Naai ze op de sjaal. Zorg dat de ribbels netjes doorlopen. Werk tot slot alle draadjes weg.
Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, sjaal, Borgo de'Pazzi, Ribbels haken, sjaal met zakken, stoere sjaal, gratis patroon,
Hihi... daar ben ik. Kom maar op met die kou! ;-)

7 opmerkingen:

  1. Prachtig! Echt leuk gehaakt! Daar ga je plezier en warmte aan hebben!
    Bedankt voor het patroon!
    Groetjes; Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoer! Ik wil hem graag maken, maar ik snap de steek niet helemaal.
    Heb je misschien een filmpje of foto?

    Groetjes, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie, ik heb foto's toegevoegd. Hopelijk verduidelijken deze foto's de steek. Laat het me weten als je er niet uitkomt! Dan verzin ik nog iets anders.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  3. Bedankt voor het leuke patroon en goede uitleg.
    Was mijn eerste haakproject en erg tevreden met resultaat!

    Groeten Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nancy, dank voor je leuke bericht en super dat de sjaal goed gelukt is! Heel veel plezier ermee. En als je hierna meer projecten aandurft: ook veel haakplezier!

      Verwijderen
  4. Hoe lang is deze sjaal? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen