vrijdag 5 augustus 2016

Gehaakt babydekentje met vintage look (gratis patroon)

Ik ben niet zo’n enorme fan van geel. Of het nu over interieur of kleding gaat… het is gewoon niet helemaal mijn ding.
MAAR toen ik deze zachtgele bolletjes wol bij de Sostrene Grene zag, ging ik direct overstag. Wat een fantastische kleur! En samen met crème geeft het in dit dekentje een beetje een vintage uitstraling. Vind je ook niet?
Het dekentje is 75 x 90cm en is dus perfect voor een babybedje. Handig! Ware het niet dat wij compleet zijn met onze 2 aapies. Haha! Goede timing! ;-)

Dus welke bestemming het dekentje krijgt weet ik nog niet. Maar het maken alleen was al plezier genoeg! En ooit komt er vast een goede bestemming langs (lees: zwanger vriendinnetje of buurvrouw).

Heb jij er wel een bestemming voor en wil je er ook één maken, lees hieronder hoe… 
Studio Mojo, gratis patroon, haken, babydeken, vintage look, Sostrene Grene, Gehaakt/ crochet,
    
Studio Mojo, haken, babydeken, gratis patroon, vintage look, Sostrene Grene, Gehaakt/ crochet,

Wat heb je nodig:
8 bollen gele wol van Sostrene Grene
3 bollen crème wol van Sostrene Grene
Haaknaald 5
Schaar
Stopnaald

Hoe maak je het dekentje:
l: losse
kl: keerlosse
v: vaste
st: stokje
 


Haak met geel 130 lossen. Gebruik je ander garen of wil je een andere afmeting voor je deken, start dan met een veelvoud van 3+1.

Toer 1: 1 kl, v in 2e losse, v in iedere v (130)
Toer 2 t/m 4: 1kl, v in iedere v  
Toer 5: 2l (dit is het eerste st), 2 st in eerste v, *2v overslaan, 3 st in volgende v *, herhaal *tot* tot het einde. 
Wissel van kleur naar crème 
Toer 6: 3l, v na de eerste groep van 3 st, *2l, v na volgende groep van 3 st*, herhaal *tot* tot het einde van de toer
Wissel terug naar geel 
Toer 7: 2l (dit is weer het eerste st), 2st in de ruimte van de 2l van de vorige toer, *3st in volgende ruimte van de 2l*, herhaal tot het einde van de toer. 
Wissel weer van kleur en herhaal toer 6 en 7.

Toer 102: Haak in ieder st een v
Toer 103 t/m 105: v in iedere v

Hier een tekeningetje ter verduidelijking.

gemaakt met stichfiddle.nl


Werk alle draadjes weg. Pfff... dat is wel even een werkje ;-)
Om de zijkanten netjes af te werken haakte in aan beide kanten nog een rand van vasten.
Naai er eventueel nog een mooi label of pomponnetje op en klaar!

Heel veel plezier met maken en met het dekentje!

Studio Mojo, haken, babydeken, gratis patroon, vintage look, Sostrene Grene, Gehaakt/ crochet,

Studio Mojo, haken, babydeken, vintage look, Sostrene Grene, Gehaakt/ crochet, gratis patroon

31 opmerkingen:

  1. Héél mooi! Geel is inderdaad niet altijd een makkelijke kleur, maar de zachte versie is wél knap!
    En er komt vast nog wel een baby in je omgeving, ofwel gebruik je hem voor op je knieën in de schommelstoel? Hihihi.
    Fijn weekend,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi! Ik wil dit dekentje graag maken met hetzelfde garen. Is het de katoen of de wol van de söstrene grene? Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jessica,
    Super leuk dat je het dekentje ook wilt maken! Het is de wol. En ik zag dat ze ook weer mooie nieuwe kleuren hadden. Veel plezier met maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je antwoord! Ik ga er wat moois van maken

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig dekentje! Helaas hier geen winkel van Sostrene Grene in de buurt. Ik wil het dekentje dus graag van andere wol maken. Wat is de looplengte en het gewicht van een bol wol van Sostrene Grene?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!! En een bol van 50 gram heeft een looplengte van 90 meter. Veel succes en plezier!

      Verwijderen
  5. Super mooi!!! Ik wou dat ik je buurvrouw was!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, mag ik vragen waar je je lederen labels laat maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elien, het label dat je op de foto ziet bestelde ik bij de Haakfabriek. Tegenwoordig koop ik ze meestal bij Mez11. Maar qua kwaliteit en prijs schelen de twee eigenlijk niets.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  7. Hallo, bedankt voor het patroon van dit prachtige dekentje! Ik ben net begonnen met haken en probeer al dagen dit patroontje uit! Bij toer 5 kom ik echter uit op 132 steken (begonnen met 130) en toer 6 lijkt ook niet te lukken. Is het mogelijk om me wat tips te geven of meer details over het patroon? Je zou me er een heel groot plezier mee doen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, dank je wel voor je compliment en wat leuk dat je gestart bent met haken! Sorry dat mijn antwoord even op zich liet wachten. We waren op vakantie en hadden beperkt toegang tot wifi. Een zegen voor de rust maar niet voor de snelheid van mijn reactie ;-) Ik hoop niet dat het ten kosten gaat van het plezier van het haken!
      Ik weet niet of het je helpt maar ik heb een klein diagram gemaakt van de steken van het deken. En meestal moet je inderdaad goed opletten op het aantal steken, maar bij dit patroon is dat wat ingewikkelder, omdat je de keerlosse en de lossen voor het stokje niet mee telt voor het aantal steken van de toer. Dit kun je dus het beste maar even loslaten denk ik. Ik hoop dat dit en het diagram je verder helpt! Heel veel plezier en laat het me weten als je er nog niet uitkomt.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Super! Heel erg bedankt! Ondertussen lijkt het ook te lukken 🙂... En ik heb de smaak te pakken!

      Verwijderen
  8. Heel mooi ik ben er mee bezig. Maar als ik geel heb gedaan begin ik met wit aan de begin kant van geel en dan met de laatste steek neem ik
    geel mee naar boven en ga ik weer verder met de gele draad tot op het einde en begin ik weer vooraan met men witte en dat herhaal ik . En hoef ik geen draden in te stoppen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Amarleen, dat is een super tip! Want al die draadjes wegwerken is een redelijk crime. Dank je wel voor het delen en deze tip komt me vast nog eens van pas en de lezers waarschijnlijk ook!

      Verwijderen
    2. Maar dan heb je toch recht en averecht aan dezelfde kant van het deken.Dan krijg je geen mooie rechte kant aan de ene zijde en een iets minder mooie achterkant ? Of doe ik iets fout?

      Verwijderen
  9. klopt het dat de naalddikte groter is dan dat er aangegeven staat bij de wol?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ellen
    De geadviseerde naalddikte van het garen dat ik gebruikte is 4,5 - 5 mm.
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Saskia,
    dank je wel voor het delen van jouw mooie babydeken!
    Volgens mij lezen ze jouw blog zelfs in New York!
    Ze hebben daar bij Purl Soho alleen een hekel aan draadjes afhechten!
    Wie niet!;)
    En rekenen de hoofdprijs voor hun garen!!

    https://www.purlsoho.com/create/2018/03/23/crochet-tonal-blanket/

    Ze beginnen met hoofdkleur wit te haken. Als deze rij klaar is dan beginnen ze met blauw, maar, wel wéér vooraan, én aan dezelfde kant van het werk(!) boven de rij met witte steken.
    Dit verwacht je toch niet!

    De mevrouw van de Wolschuur in Moordrecht vindt dit een hele goede manier van haken!
    Omdat je met haken steeds wisselt van kant, trekt het dekentje niet scheef!
    Ik heb bij de Wolschuur heel mooi wit, en een aantal verschillende kleuren blauw katoen garen 'Elastico', van het merk Lana Grossa gekocht. Dit komt aardig overeen het garen waar ze bij de Purl Soho mee haken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je leuke bericht en wat een goede truc! Als ik het dekentje nog een keer ga maken, ga ik het ook op die manier doen. Want die draadjes wegwerken... grrr.... ;-)

      Verwijderen
  12. Nog even, kan je ook breien?
    Dat gebreide dekentje, de variant op het babydekentje hierboven, is ook zó mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik brei ook dus ik ga het gebreide dekentje eens bekijken!

      Verwijderen
  13. Bedankt voor je goede uitleg. Inmiddels heb ik er ook een deken van gemaakt.
    Zier hier de link naar mijn post: https://alsikthuisben.blogspot.com/2019/10/jongens-deken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ziet er superlief uit ga ik ook zeker x maken maar eerst mijn granny baby dekentje afmaken en 2 vesten heb dus nog even werk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ziet er echt prachtig uit, ik wil van dit patroon een baby omslagdoek maken met zo'n 3-hoekje op een punt voor het hoofdje van de baby. Is deze wol geschikt voor baby's?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allemaal bedankt aan de heer Anderson voor het helpen met mijn winst en het mogelijk maken van mijn vijfde opname. Ik ben hier om een geweldige levensveranderende kans met je te delen. het wordt Bitcoin / Forex-handelsopties genoemd. het is een zeer lucratieve onderneming waarmee u in een week maar liefst $ 8.070 kunt verdienen met een initiële investering van slechts $ 500. Ik ben het levende bewijs van deze geweldige zakelijke kans. Als iemand geïnteresseerd is in handelen in bitcoin of een andere cryptocurrency en een succesvolle transactie wil zonder verlies, laat het de heer Anderson dan nu weten.
    Whatsapp: +447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo, ik zie dat de meeste reacties al van een paar jaar geleden zijn maar ik ben net begonnen met deze deken in dezelfde kleuren als op het voorbeeld. Waar ik tegen aanloop is dat volgens het patroon, de stokjes reeksen steeds aan de goede kant van het dekentje worden gehaakt, en de witte vasten aan de verkeerde kant. Terwijl de vasten er aan de achterkant mooier uitzien. Op de foto lijkt het ook dat de achterkant van de vasten (v met streepje erboven) zichtbaar is. Wat zou betekenen dat van de stokjes de achterzijde zichtbaar is. Hoe kan dit, want ik volg toch echt het patroon en daarmee kom je bij de oneven toeren steeds aan voorkant uit. Of is het dan toch de bedoeling dat je je werk niet keert en steeds weer aan rechterzijde begint? Hoor graag tips! Gr. Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda, ik heb de andere reacties en tips nog niet gelezen maar heb mijn dekentje net af en begin ook iedere rij opnieuw rechts. Anderen willen dit niet omdat ze dan iedere draadje af moeten hechten en instoppen

      Verwijderen
  18. Ik vraag me af
    Moet je alle witte draadjes afhechten?
    Of is daar een trucje voor

    BeantwoordenVerwijderen