vrijdag 8 april 2016

DIY vaantje ‘don’t grow up’

Werken, huishouden, regelzaken, opvoeden... soms word ik een beetje kriegel van alle ‘grote mensen’ dingen. Op zo’n moment trek ik mijn Mojo uit de kast en sla aan het creëren ;-) 
Dit keer maakte ik een vaantje. Hieronder staat stap voor stap beschreven hoe ook jij er één kan maken.
Ik denk dat ik die van mij aan de spiegel hang. Zo helpt het me vast om altijd een beetje meisje te blijven. Sometimes a woman, always a girl! Mmm... ook een mooie tekst voor een vaantje... ;-)  


Wat heb je nodig:
- een stukje stof of canvas van ongeveer 20x25 cm
- transferpapier (bv van de Hema of Action)
- een afbeelding of foto (gespiegeld)
- printer
- strijkijzer
- stokje  
- zaag
- touwtje om het vaantje aan op te hangen
- schaar
- naald en draad of een naaimachine
- eventueel een boormachine en dun boortje

Stap 1
Zoek (op internet) een leuke afbeelding of tekst. Importeer de afbeelding in Word en spiegel deze zodat de tekst na het printen en strijken weer leesbaar is op het vaantje. Zie de afbeelding.

Stap 2
Print de tekst op het transferpapier.
NB: Als je ervoor zorgt dat het transferpapier het gehele vaantje ‘bedekt’ dan rafelt de stof na het knippen niet.   

Stap 3
Strijk de applicatie volgens de aanwijzingen op de stof.

Stap 4
Knip de stof op maat maar houd aan de bovenkant 5cm extra stof om het vaantje om het stokje te kunnen vouwen.

Stap 5
Zaag het stokje op maat zodat deze ongeveer 3 cm breder is dan de stof (aan elke kant 1,5 cm).

Stap 6
Vouw de bovenkant van de stof dubbel en naai het tunneltje vast.

Stap 7
Boor eventueel aan beide uiteinden van het stokje een gaatje en maak het touwtje vast. NB: Heb je geen boormachine, wind het touwtje dan om het stokje heen en knoop vast.  

KLAAR!

Tip 1: Heb je binnenkort een kinderfeestje? Een persoonlijk vaantje is natuurlijk een heel leuk kadootje om na afloop als aandenken aan de kinderen mee te geven.
Tip 2: Of maak een vaantje van een geboortekaartje voor een heel speciaal kraamkadootje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten