maandag 29 februari 2016

Modern kitsch gehaakte pannenlap (gratis patroon)

Ik houd van strak en modern. Maar ik houd ook van kringloop, geleefd en een beetje kitsch. In ons interieur probeer ik deze twee smaken daarom een beetje te mixen. Onze nieuwe keuken (hij is inmiddels 2,5 jaar oud maar voelt nog iedere dag als nieuw, heerlijk!) is über-strak: hoogglans wit, greeploos en volkomen symmetrisch. Maar op het witte aanrechtblad staat een theepotje van de kringloop en op de meegestucte plank erboven prijken oma’s oude koffiekopjes.

En er kon nog wel wat homemade kitsch bij, vond ik. En wat is er nu ouderwetser en meer vintage dan een gehaakte pannenlap. Uiteraard probeerde ik dit stukje huisvlijt wel een moderne twist te geven. Dit is 'm geworden.

Studio Mojo, haken, pannenlap, modern kitsch, gehaakte pannenlap, tekst haken, Drops Paris,


Ik gebruikte garen Drops Paris (petrol nr 48 en mintgroen nr 21) en haaknaald 5. Dit garen is 100% katoen (want makkelijk wasbaar is natuurlijk wel een vereiste) en lekker dik. Vanaf toer 2 tot en met de op één na laatste toer haak ik de tweede kleur garen mee. Hierdoor wordt de pannenlap extra dik. Wel zo prettig natuurlijk als het mijn lieve vingertjes voor de warmte moet behoeden ;-)      
 
Het patroon
Start bovenaan de pannenlap met de kleur mintgroen. Haak 31 lossen (30 lossen en 1 keerlosse)
Toer 1: 30 vasten en 1 keerlosse. Dit is de eerst toer van het telpatroon. Keer.
Toer 2 en verder: Haak vanaf de 2e toer de petrol draad mee. Leg deze hiervoor bovenop de vasten van de vorige toer. Volg verder het patroon. Ieder hokje is een vaste.
Tot slot haak je een rand van vasten rondom de pannenlap. Haak op de hoeken een extra vaste. Eindig rechtsboven, hecht nog niet af maar maak een ophanglus. Haak hiervoor 10 lossen, maak vast aan de andere kant van de punt met een halve vaste. Haak daarna terug met een toer vasten langs de lossen en hecht af.  

Een paar opletpunten:
  • Let op dat je heen en weer haakt (net als breien) en dat je dus steeds aan de andere kant van het patroon moet beginnen met tellen.
  • Vergeet ook niet aan het einde van iedere toer een keerlosse te haken. 

Wisselen van kleur doe je zo:
  • Haak tot en met de één na laatste vaste voordat je van kleur wilt wisselen.
  • Steek je naald in de volgende vaste en haal de draad op. Doe dit nog met de kleur waarmee je al haakte.
  • Neem nu de nieuwe kleur en maak de vaste af door de nieuwe kleur door de twee lussen op je naald te halen.
  • Haak nu verder in de nieuwe kleur. Voor een goed filmpje kijk je HIER.
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten