vrijdag 8 januari 2016

Een lege maar zelfgemaakte portemonee (gratis patroon)

Ik zat er met oud & nieuw weer helemaal klaar voor. Die miljoenen waren duidelijk voor mij! Ik had me zelfs extra voorbereid deze keer... ik haakte alvast een grote portemonnee... Maar... zoals jullie kunnen zien... hij is nog leeg. Zelfs geen poedelprijs ;-)

Maar goed, alles wat me rijk maakt past natuurlijk ook eigenlijk niet in deze portemonnee. Ikzelf, mijn familie en vrienden zijn gezond, mijn liefje en ik houden nog steeds van elkaar (toch lief...? ;-)), we hebben allebei onze ouders nog, we wonen in een fijn huis, de kinderen doen het goed op school en crèche en ik heb elke week mijn freubeldag. Ik ben al rijk!!

Dus wat moet er dan in de portemonnee... mmm... ik verzin vast wel iets ;-)
 
En oja, die coole houten hand van Hay kreeg ik van de kerstman. Daarmee ga ik komend jaar alle kansen grijpen zodat ik volgend jaar nóg rijker ben! ;-) 

Haken, portemonee, gratis patroon, scheepjes softfun, Studio Mojo
 
 
Haken, portemonee, gratis patroon, scheepjes softfun, Studio Mojo
 
Haken, portemonee, gratis patroon, scheepjes softfun, Studio Mojo
Wil je ook een lege portemonnee maken? ;-) Je hebt nodig: 
- een portemonneesluiting (ik kocht de mijne bij Echtstudio in Alphen a/d Rijn)
- 30 gram Scheepjes Softfun zalm (2466)
- 10 gram Durable in de kleur wit (1020) 
Ik haakte deze 2 samen voor een gemêleerd effect maar dat hoeft natuurlijk niet.
- haaknaald 4
- een stukje stof voor de voering (ongeveer 50x40 cm)
- naald en draad
- eventueel een naaimachine
 
Haak de buidel:
Maak een magische ring
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in elke 2e v (18)
Toer 4: 2v in elke 3e v (24)
Toer 5: 2v in elke 4e v (30)
Toer 6: 2v in elke 5e v (36)
Toer 7: 2v in elke 6e v (42)
Toer 8: 2v in elke 7e v (48)
Toer 9: 2v in elke 8e v (54)
Toer 10: 2v in elke 9e v (60)
Haak totdat de diameter van je gehaakte cirkel net zo groot is als de breedte van de portemonneesluiting. Bij mij was dat bij 10 toeren. Als je een andere afmeting sluiting en garen hebt kan dit anders uitvallen. Meet dus gewoon even.

Toer 11 en 12: 60v
In de volgende toer ga je de popcornsteek gebruiken. Een popcorn haak je als volgt: haak in de volgende steek een stokje maar laat de laatste stap achterwege. Je hebt nu 2 lussen op de naald. Haak in dezelfde steek nog 4 net-niet-af stokjes. Je hebt nu 6 lussen op de naald. Sla nu de draad om en haal deze door alle lussen. Je popcorn is af. 

Toer 13: 5st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 9st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3 st, popcorn, 3st, popcorn, 4st

Toer 14: 7st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 13 st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 3st, popcorn, 6st

Toer 15 en 16: herhaal toer 13 en 14 
Toer 17 en 18: 60v
Toer 19: Haak de 9e en 10e v samen (54)
Sluit af met een hv en hecht af

Naai de voering:
Vouw de voeringstof dubbel met de goede kanten op elkaar. Leg de portemonneesluiting op de stof en speld de zijnaden af gelijk aan de breedte van de sluiting. Meet de diepte van je gehaakte buitenkant, tel er 2cm voor het vastnaaien in de sluiting bij op. Speld af. Naai de zijkanten en onderkant. Rond de hoeken aan de onderkant eventueel iets af. Knip de naden tot 1 cm af en zigzag om rafelen te voorkomen.

In elkaar naaien:
Naai met stevig naaigaren of dun haakgaren (bv de Durable die ik gebruikte) de gehaakte buitenkant aan de sluiting. Vouw de bovenrand van de voering 2 cm om en naai deze er aan de binnenkant in.  

Veel plezier met maken! En als je weet hoe je een gevulde portemonnee kan maken... laat het me dan even weten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten